Op basis van een uitgebreid archief reconstrueert historicus Dries De Zaeytijd (KOERS. Museum van de wielersport – Roeselare) het opmerkelijke verhaal van de firma Camiel Thomas – veloschoenmaker vanaf 1928. Zijn commercieel talent en marketingtechnieken blijven niet onopgemerkt. Internationaal worden de wielerschoenen van Camiel op die manier een begrip. Na de Tweede Wereldoorlog verruimt hij zijn activiteiten met de productie van petjes en musettes. Het boek staat en cours de route stil bij de ontwikkeling van de wielersport in eigen land, Europa en Amerika. Koers anders bekeken.
Roeselare, 31 december 1928 — zes jaar nadat veloschoenmaker Camiel Thomas een eigen zaak heeft opgestart, ondertekent hij een overeenkomst met wielrenner Hector Martin. Voortaan mag Camiel schoenen onder de merknaam Hector Martin op de markt brengen. Die samenwerking resulteert al snel in een brede verkoop binnen de Belgische wielerwereld. Na de Tweede Wereldoorlog verruimt Camiel Thomas zijn aanbod met petjes en musettes, die gretig in binnen- en buitenland worden afgenomen. Zijn veloschoenen worden intussen in grote hoeveelheden verscheept naar het Verenigd Koninkrijk, waar onder meer Tom Simpson en Beryl Burton koersschoenen made in Roeselare dragen. Na het overlijden van Camiel in 1964 zetten zijn weduwe en dochters de zaak verder. Onder hun impuls koersen profploegen als La Vie Claire, 7-Eleven en Lotto in de jaren tachtig en negentig met petjes van de firma Thomas.