Geluk. Maar al te vaak klinkt het als iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. Eerder occasioneel dan residentieel. Al is er ook het geluk dat niet bij toeval op je afkomt: de maakbare variant. Niet de chance, maar de bonheur. Notoire denkers zijn het er steeds meer over eens dat het onze plicht is een beredeneerde graad van welbevinden te creëren.
Zoveel inkt vloeide al rond dit thema. Zoveel boeken verschenen hierover – van bestsellers tot klinkklare papierverspilling. Zoveel ideeën als auteurs – van academisch tot populistisch. Vermeende geluksgoeroes zijn veelal de lakeien van de commerce. Ronkende slogans slijten wansmakelijk een subtiele levenshouding als koopwaar. Hoe kan een auteur zich hier onderscheiden? En wat kan een uitgever die zich atypisch kenschetst hier nog aan toevoegen? Heel even kwam dit bij me op toen Arne Hermans bij me aanklopte met zijn manuscript. Mijn nieuwsgierigheid werd aangescherpt door de vraag wat een jonge advocaat/zakenman hierover te vertellen heeft en in een boek wil delen.
The proof of the pudding is in the eating. Het lezen verraste, in diepgang en in eenvoud. Maar al te vaak is happiness-literatuur een chicklit-interpretatie van een levenshandleiding. ‘Feel Good’ marketeert het geluk niet. Geen lijstjes om jezelf te bevragen of barokke theorieën, maar amper 5 G’s: Gezondheid, Geld, Groots dromen, Gemoedsrust en Geliefden. Het zijn ijkpunten in een zoeken, vrijblijvende reflecties. Soms is de levenswandel van Arne de aanzet, een andere keer zijn het elementen uit diepgaande studies. Zijn denken vormt een pleidooi waarvoor hij eigenhandig de besluiten schreef. Toch laat hij het jureren aan de lezer. Frivool tussen de onderbouwde gedachten floreren muziek en wijn. Muziek is daarbij de liederlijk relativerende achtergrond. Wijn daarentegen heeft met geluk zeker ook enige complexiteit gemeen. Wie erin slaagt die te doorgronden, geniet er des te meer van. Lijkt dit niet in één oogopslag op wat de denkende mens drijft? Een flesje kraken is daarenboven vrijwel altijd het ultiem celebreren van dat geluk. Niet voor niets is Feelgoodwines® ook het zakelijke geesteskind van de auteur. Hij hanteert daarbij een concept waar elk – feestelijk – moment met een uitgelezen wijn leidt tot fameus geestelijk en smaakvol genot. In een ontspoorde tijd motiveren een boek, wat muziek en een goed glas misschien wel de bescheiden grote luxe van het goede leven. Dwars door alle zorgen heen is er zoveel dat ons alsnog uitnodigt om tevreden te zijn. Is het niet rustgevend die doordeweekse gedachte te koesteren?
Feel Good, is geen bevel maar een warm aanbevolen verzoek om stil te staan bij wat er echt toe doet. De ondertitel ‘De g-spot van geluk’ wekt nieuwsgierigheid op. Of de auteur het geluk zoekt in een verborgen excentriek plekje of het uitzinnig genot van een wijze en opgetogen attitude bedoelt, is zeer de vraag. Een van beide of alletwee?
1 gedachte over “Pleiten voor geluk”
Zeer benieuwd! Leuke layout alvast.