’n sexy boek?

Meer dan één jaar lang werkte ik samen met boezemvriend Rik Decock heel intensief aan ‘Ontboezemingen, wel en wee van het decolleté’. Een boek met een behabandje errond, boordevol fijne columns, cartoons, snuggere weetjes en legendarische quotes. Voor alle duidelijkheid: er was een professionele link om dit boek te maken. Rik bouwt immers zijdelings hard mee aan Lingerie Ohlala, de zaak van zijn vrouw en dochter. Een perfect alibi voor ons beiden om ons toegewijd in de materie te verdiepen. Ons persbericht had het bijgevolg over twee grijzende, bloedernstige heren die het concept bepaalden. Daarbij gaven we volgende toelichting: ‘De één heeft een toets met lingerie vermits zijn vrouw en dochter een lingeriezaak runnen. De ander wil simpelweg bewijzen dat een boek best wel sexy kan zijn.’ (sic) Die ander, dat ben ik, en de weloverwogen term ‘sexy’ weegt hier nog net iets zwaarder dan in om het even welke andere context. Niettemin streven we er naar om elk boek bij Bibliodroom deze reuzeleuke eigenschap mee te geven. Immers, in een tijd waarin alles verdigitaald wordt, hoort een boek zich van zijn beste kant te tonen om zijn multimediale concurrenten een poepje te laten ruiken. Maar al te vaak stel ik dat een uitgever een groothandelaar in verhalen is. Niet zomaar verhalen, enkel sterke verhalen waarmee we erg graag een groot publiek willen bereiken. Die worden nog sterker gemaakt eens er, heel doordacht, aan inhoud en vorm gewerkt wordt. Het hoeft immers niet zomaar een luchtig verhaal te zijn om lezers te charmeren, ook het ernstige werk kan op zo’n manier geschreven en verpakt worden dat iedereen er onomwonden warm voor loopt. En daar maakt een uitgever nu éénmaal het verschil. Vermeend supersaai kan dus wel eens supersexy worden mits een juiste aanpak.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij gebruiken cookies om het aantal bezoeken op deze website te meten -- Meer info