Snelle en trage boeken

Peter Quaghebeur verlaat WPG om terug onder een televisietoren aan de slag te gaan. Over het boekenvak zegt hij vandaag in De Standaard dat dit traag en conservatief is. PQ, zoals televisiemensen hem minzaam noemen, hoort een verstandig man te zijn. Daar zal bijgevolg wel veel van aan zijn. Maar, vergeten we daarbij toch ook het medium op zich niet. Moderne media worden verondersteld hip, blits en supersnel te zijn, bij voorkeur met zoveel mogelijk interactie. Een boek, da’s lezen en gelezen worden. Meer niet. Poepsimpel. Fervente boekenfreaks koesteren de rust, de eenzaamheid maar ook de traagheid van het boek. Lezen doe je op een ritme dat je niet wordt opgedrongen. Ook het maken van een boek is een proces dat aardig wat tijd vergt. Een goed boek schrijft men nu éénmaal niet tussen het vieruurtje en het avondmaal door. Auteurs schrijven zich leeg, het vraagt niet enkel intellectueel maar ook emotioneel waanzinnig veel energie. Schrappen, herschrijven, vaak om nog maar eens te schrappen en opnieuw te herschrijven. Precies dat doordachte pennewroeten is veelal de sleutel tot het succes.

Conservatief, zo zou dit vak ook aanvoelen. Tja, boekenvakkers moeten wel erg vindingrijk met beperkte middelen omspringen. Zoals voor ‘De mol’ op elke straathoek een affiche kleeft of in elke krant een advertentie opduikt, zo zag ik nog nooit een vergelijkbare campagne voor een boek. Boeken vormen -helaas- geen massamedium. Dat zijn ze immers nooit geweest. Het ontbreekt hen daarvoor aan een uitgebreide waaier aan commerciële belangen. Net dat maakt hen zo heerlijk uniek.

Niettemin zijn heren als Peter Quaghebeur uiterst dankbaar voor deze sector. Een goede uitgever is het zichzelf niet alleen verplicht uitstekende boeken te maken. Neen, het is net zo belangrijk om die goede boeken goed te laten verkopen. Een boek in de markt zetten is altijd wat zakelijke waaghalzerij. Vanuit die wetenschap een perfecte mix samenstellen tussen het populaire en de niche is puur vakmanschap, een enkele keer ook gecombineerd met stuntwerk. Een kleine uitgever meet zich niet aan een grote. Zeker al niet als het om de lengte van het omzetcijfer gaat. Hopelijk delen ze wel dezelfde passie om knappe uitgaven te maken die daarenboven vlotjes van de hand gaan.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij gebruiken cookies om het aantal bezoeken op deze website te meten -- Meer info