Een papieren boek over e-commerce.

Zopas verscheen De people factor in e-commerce van online coach Cis Scherpereel. Een knap boek over het uitzonderlijk belang van de menselijke insteek in een wereld waarin zielloze techniek de plak zwaait. Impressies bij een boekenproject waar de menselijke factor doorslaggevend was.

Een slordig jaar geleden ontmoette ik Cis bij de boekvoorstelling van De prinses op het witte paard van Kurt Ostyn. Niets liet toen vermoeden dat uit die babbel nog een boek zou volgen. Cis was er uitermate geïnteresseerd in the making-of. En een uitgever, da’s een groothandelaar in verhalen. Die is bijgevolg altijd wel op zoek naar een straffe story en een dito auteur. Straf is echt de norm vermits slechts een klein deel van alle ideeën en voorstellen die ik binnenkrijg ook effectief wordt uitgegeven. Met zo’n 18.000 tot 20.000 nieuwe Nederlandstalige titels in een jaar hoor je er echt uit te springen om het verschil te maken. Een make-over is geenszins een optie. Da’s meteen ook de reden waarom het boek werd voorgesteld op E-commerce Expo en niet op het schlagerfestival van het boek dat terzelfdertijd liep in Antwerpen.

Ook dit boek begon met een beangstigend leeg, wit blad papier om te stranden bij 224 bladzijden zinvolle volzinnen, die er bovendien ook nog eens erg keurig uitzien. De eerste gesprekken en brainstormings zijn veelal bepalend voor de structuur en opbouw. Aan die kapstok wordt immers de inhoud opgehangen. Een goede auteur beschikt over een massief blok kennis. Het modelleren ervan in functie van de lezer en van en de markt, of de niche, is de taak van de uitgever. Altijd weer met respect voor het manuscript, de auteur en zijn autoriteit. In die zin was ik de Cis van Cis – C.I.S.: coaching, inspiratie, strategie-. Van meet af aan was duidelijk dat praktijkvoorbeelden de inhoudelijke uitvalsbasis zouden vormen. Cases, met zorg gekozen, opdat ze wonderwel een specifiek deel van een groter geheel illustreren. Geen theorie- of studieboek maar verhalen dus, net dat waar ik steeds opnieuw angstvallig op jaag. Cis heeft de verleiding van de technische benadering weerstaan. Ondernemer, marketeer, e-commerceverantwoordelijke, IT’er, verkoopster, koerier, klant… kortom mensen van vlees en bloed zijn de hoofdrolspelers. In zijn roman In Babylon stelt Marcel Möring: ‘De enige manier om de wereld te begrijpen is door een verhaal te vertellen.’ Cis deelt niet alleen zijn professionele ervaringen. Hij trok de boer op om alle activiteiten die een raakpunt hebben met e-commerce aan den lijve te ondervinden. Ook als klant. Zonder in detail te treden wil ik hier toch een frivool wist-je-datje prijsgeven. Cis heeft een uitgesproken voorkeur voor kleurrijke pyjama’s. Hij koopt die online en haalt die af bij Sonja in de lokale supermarkt. Net daar slaat zijn fantasie op hol. De rest lees je in het boek maar wees gerust: het ontaardt niet in een erotische thriller dan wel in waardevolle content over het belang van verpakking en de organisatie van een fysiek afhaalpunt.

Het boek is een compilatie van visies, ideeën, feiten, projecten en anekdotes recht vanop de winkelvloer van de webshop. Grote en kleine. Daverende successen en flagrante flops. Het siert de auteur om ook die laatste uitgebreid aan bod te laten komen. Falen is part of the game werd een afzonderlijk hoofdstuk met als concluderende wijze raad ‘Faal niet in het aanvaarden van falen’. Net zoals het ook heerlijk om lezen is dat deze nieuwe manier van zakendoen niet allesomvattend en zaligmakend is. Niet de economie dan wel de mens zal bepalen waar en wanneer hij voor online of offline kiest. Of wat je letterlijk in het boek leest: e-commerce, niemand is er klaar mee.

Het spreekt voor zich dat ik ook heel dicht bij de taal van het verhaal stond. ’t Is een gevoeligheidje maar ik genoot ervan meegesleept te worden in het jargon. Er wordt gejongleerd met termen als tools, learnings, hard- of softskills, values, touchpoints… Alsmaar een treffende woordkeuze die zwart op wit bewijst hoe de auteur van zijn materie doorweekt is. Hij schrijft empathisch, vlot en recht op zijn doel af. Geroutineerd ook. En bovendien had hij als grafisch vormgever vrij snel een zonneklaar beeld op de lay-out. Opvallend in zijn eenvoud dankzij knappe vormgevers en een vakbekwame drukker. Het was een luxe ook daar zijn kennis te mogen delen.

De laatste quote die je in het boek treft, vat voor mij het hele boek samen: B2B, B2C, of wat dan ook, het gaat om H2H. Human to Human. Ook ik mocht dat in de voorbije samenwerking tussen auteur en uitgever ervaren.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wij gebruiken cookies om het aantal bezoeken op deze website te meten -- Meer info